Zoekmachineoptimalisatie kost tijd en geld. Als je weinig tijd hebt maar het geld hebt, is een bureau of consultant een optie. Als u weinig geld heeft, kunt u deze doe-het-zelftips gebruiken om de organische positie van uw site te verbeteren.

Doe een goed zoekwoordenonderzoek

Een goed SEO-programma vertrouwt op trefwoordonderzoek om:

  • Ken de woorden en zinnen van echte zoekers,
  • Bepaal welke zoekwoorden u wilt targeten,
  • Meet de vraag naar uw producten.

Marketeers hebben de neiging om het jargon van hun branche en merk te gebruiken. Ga er niet vanuit dat u weet wat consumenten willen en hoe ze zoeken – doe het onderzoek.

De beste zoekwoordtools bieden een vraagscore voor elk thema. Google Zoekwoordplanner is de gratis tool voor zoekwoordonderzoek, maar u heeft wel een actieve Google Ads-campagne nodig om toegang te krijgen tot de nuttigste gegevens.

Voor de meeste andere kwantitatieve hulpprogramma’s voor zoekwoorden is een betaald abonnement vereist. Maar sommigen stellen nog steeds gratis zoekwoorden voor zonder gegevens over populariteit te verstrekken.

Werk aan je titels

Kijk naar de categoriepagina’s op het hoogste niveau. Mijn onderzoek toont aan dat categoriepagina’s voor e-commerce tot 32 procent meer organisch zoekverkeer zouden moeten genereren dan productpagina’s.

Soms kan een kleine, logische aanpassing aan een title-tag een groot verschil maken, vooral als uw e-commerceplatform standaardtitels genereert op basis van de labels in uw taxonomie en de naam van de site. Dit kan resulteren in title-tags zoals ‘Vrouwen – [uw site]’.

Zijn uw title-tags logisch? Kun je ze specifieker of relevanter maken? Het toevoegen van ‘schoenen’ aan de titeltag hierboven zou bijvoorbeeld een logische aanpassing kunnen zijn: ‘Damesschoenen – [uw site]’.

Mocht u het nou toch niet zelf willen doen, dan kunt u ten alle tijden een SEO consultant inschakelen die hierin gespecialiseerd is.