Tegenwoordig kan je heel veel online doen. Boodschappen bestellen, kleding bestellen, een afspraak inplannen voor een knipbeurt en ga zo maar door. Alles wordt langzaam aan geautomatiseerd en gedaan via je computer of mobiele telefoon. Zo ook bij de gemeente. Ga je verhuizen? Simpel! Geef het online aan door middel van je DigiD. Simpel inloggen via de app en daarna je gegevens online doorgeven. Via de computer krijgt alles een nummertje en dit komt bij een persoon terecht die het verwerkt of de computer doet dit zelf. Dit geautomatiseerde proces is makkelijk en snel.  

Een flowbot kan je naar de juiste pagina wijzen.  

Het kan natuurlijk voorkomen dat een klant er niet helemaal uit komt of met een vraag komt te zitten. Een handige uitkomst hiervoor is een geautomatiseerde gesprekspartner. Deze kan je op verschillende manieren inzetten en zo kan de klant makkelijk en anoniem zijn of haar vraag kwijt. Een flowbot helpt de klant in dit geval naar de juiste informatie pagina zodat hij of zij daar het antwoord kan vinden. Natuurlijk kan het voorkomen dat het antwoord hier niet op staat. In dit geval kan de klant aangeven dat er gewenst wordt om een medewerker te spreken. De bot stuurt het gesprek dan door naar een medewerker en deze kan het gesprek makkelijk verder oppakken.  

Een flowbot scheelt je tijd.  

Het voordeel aan een flowbot is dat hij geautomatiseerd is en je hem naar wens kan inrichten. Dit kan informatief maar ook alleen om de klantvraag te achterhalen. De bot kan doorverwijzen maar ook doorverbinden. Er zijn talloze mogelijkheden waar je eindeloos mee kan spelen. Een flowbot neemt werk over en hierdoor kunnen je medewerkers hun tijd ergens anders in stoppen. Andere werkzaamheden oppakken. Beter nog: de bot kan in de avond uren online blijven! Klanten kunnen voor een groot gedeelte dan de gehele dag door hun antwoord vinden met behulp van de flowbot.