Tegenwoordig is de zoekmachine marketing de spil van het internet. Naast e-mailcommunicatie zijn zoekopdrachten op internet verreweg de meest dominante toepassing op internet. Degenen die informatie, producten of diensten op internet willen vinden, gebruiken meestal geschikte providers zoals Google, Bing of Yahoo. Omgekeerd betekent dit: Web inhoud die niet in de resultatenlijsten van deze zoekmachines voorkomt, wordt eenvoudigweg niet opgemerkt door de meeste internetgebruikers. Met name voor op internet gebaseerde businessmodellen zoals webwinkels is het daarom van groot belang om jezelf prominent in de zoekresultaten te positioneren en zo zoveel mogelijk websitebezoekers te genereren.

Wat kost zoekmachine marketing?

Als je zelf voor de zoekmachine marketing wilt zorgen, maak je voornamelijk kosten voor de advertenties die je bij Google koopt. Hier is het aan jou hoeveel geld je per maand wilt uitgeven en kun je eenvoudig uitproberen welke bedragen voor jou de moeite waard zijn.

Wat de SEO-maatregelen betreft, investeer je vooral met werktijd. Een duidelijk ontworpen website met inhoud van hoge kwaliteit is de basis en het kan lonend zijn om hiervoor gebruik te maken van de diensten van webdesign-professionals. Maar er zijn ook veel mooie sjablonen waarmee je zonder enige grafische of programmeerkennis je eigen pagina kunt ontwerpen. De meeste websitesystemen bieden ook eenvoudige SEO-tools waarmee je de hier beschreven SEO-knoppen zelf kunt bedienen. Als dit niet het geval is, moet je overwegen om een ​​geschikt stuk gereedschap aan te schaffen.

Als je voor je zoekmachine marketing een bureau gebruikt, zullen de kosten natuurlijk flink oplopen. Het kan echter de moeite waard zijn om te gebruiken, vooral als je zich in de e-commerce-sector bevindt en een bekwaam bureau kunt vinden. Het is gebruikelijk dat je met jouw bureau onderhandelt over een vast bedrag. Het is belangrijk dat de diensten die je krijgt voor jouw geld en het meten van succes vooraf zeer nauwkeurig worden beschreven. Als alternatief wordt soms een percentagemodel gebruikt. Dan krijgt het bureau een vast deel van het totale advertentiebudget.